“Tvhan Uji Peng4ntin Ni Sek3lip Mata Terg4mam Bila Bapa Pengantin Perempuan Berdiri Terus T4ngguhkan M4jlis Nik4h” Gara-gara T0k K4di Nak Teng0k Dvit H4ntaran.

GAMBAR SEKADAR HIASAN

Bersatulah dua jiwa dalam melayari bahtera rumahtangga. Namun, cuba bayangkan di mana majlis yang diimpikan tidak menjadi kenyataan. Ini bukan cerita cinta putus di tengah jalan, bukan dua minggu lagi mahu kahwin majlis cncel. Tapi realitinya si lelaki sudah bersedia di depan tok kadi mahu melafazkan akad aku terima nikahnya, si gadis di belakang sudah tersenyum debar ditemani sanak saudara dan rakan-rakan.

Tiba-tiba sahaja, majlis tidak dapat diteruskan kerana album wang hantaran kosong. Siapa yang tidak sedih? Lagi-lagi bukan sikit jumlahnya itu. Perkongsian pengalaman oleh Khairul Hakimin Muhammad semasa menjadi jurugambar untuk satu majlis nikah boleh dijadikan ikhtibar buat semua bakal pengantin di luar sana. Kalau berkaitan dengan duit, semua orang boleh lupa diri walau drh daging yang kita percaya. Berhati-hatilah.

Saya berjalan laju. Mahu pastikan bakal pengantin sentiasa di hadapan saya. Ibunya menghubungi saya sekitar beberapa hari sahaja lagi sebelum hari nikah. Oleh kerana pernah ambil gambar orang kahwin, saya layan sahajalah. Sampai di msjid. Pengantin diminta mengambil wuduk kemudian menunaikan solat 2 rakaat. Hantaran disusun berderet, setentang dengan hantaran pihak wanita.

Sesudah semuanya sampai, pihak wanita memulakan majlis. Tok kadi sudah duduk, lalu pengantin perempuan diminta duduk di bahagian belakang. Biar nampak dan sahih itulah pengantinnya. Baru sahaja mahu bermula, Tok Kadi tanya,“Boleh saya tengok duit hantaran?” Lalu pengapit menghulurkan senaskhah buku berupa album. Yang biasanya kita letakkan duit bersusun di dalamnya.

Tok Kadi menyambut. Lalu diselakkan helaian pertama, kedua dan memandang wajah pengantin. Lalu berbisik. Kemudian kecoh. Soksek sana sini. Pengantin bangun, mendapatkan ibunya. Ibunya memegang dada. Lalu juga bangun mahu melihat sendiri album tersebut. Yaa kosong.

Tok Kadi bertanya jujur kepada pengantin, lalu pengantin menjawab “Sebenarnya memang ada, duit ini kami tinggal dengan sepupu kami. Dia kirimkan kepada kami pagi tadi. Kami tak buka, dia kata dia ke klinik, tak sihat. Tapi kami call tak jawab-jawab.” Tok Kadi tanya pihak perempuan,“Nak teruskan atau macam mana?”–Lalu bapa pengantin perempuan bersuara,–“Boleh kita beri 1 jam? Kalau tak ada juga, kita tangguh majlis ini.”

Panggg, ibu pengantin lelaki p3ngsan. Pengantin perempuan men4ngis teresak-esak. Kami yang jadi jurugambar ini duk berdiri sahaja melihat drama besar ini. Suasana terus kecoh. Pengantin lelaki sekejap ke sana, sekejap ke sini. Duit hantaran RM12,000 hiilang begitu sahaja.

Selepas sejam, pengantin perempuan dan rombongannya bangun tinggalkan msjid. Bapanya berkeras tidak mahu teruskan majlis sekiranya duit hantaran tidak diberi sebelum nikah. Lalu duduklah kami di msjid dengan sepi. Sedang berdiam diri memandang sesama sendiri, pengantin lelaki duduk dan bersandar di dinding msjid sebaris dengan kami. Lalu menangis sekuat hatinya. Bapanya memujuk-mujuk. Menepuk bahunya. Lalu mereka berpluk.

Selang sebulan dua, saya dihubungi lagi. Majlis nikah antara mereka dibuat sekali lagi. Dan majlis itu berjaya. Selepas semua urusan nikah selesai, mereka memaklumkan yang pasngan ini akan ke England untuk sambung belajar. Rupanya kenduri mereka digabungkan sahaja di sebuah dewan. Sudah selesai kerja kami mengambil gambar, pengantin lelaki duduk dengan saya dan kawan (yang sama mengambil gambar). Kami bersembang bersama-sama.

Lalu terpacul di bibirnya:–“Hidup ini tak usahlah duk mainkan orang, hati orang, jiwa orang. Kita kena beringat yang Allah juga boleh mainkan kita semula. Aku kerap bergurau dengan kawan, keluarga, prnk dan kenakan sesiapa memang jadi sebatilah. Semua orang kenal dah. Sekali masa nak nikah, Tuhan pula uji aku.

Duit tu hiilang sampai ke sudah, sepupu aku bawa lari. Padahal aku sendiri yang masukkan duit tu dalam album tu. Beri pada dia, manusia yang paling aku percaya. Mujurlah keluarga isteri aku ok, boleh tangguh. Kalau tak, mesti melayanglah semua.”– Kami semua terdiam. Tak terfikir yang Allah juga boleh uji kita. Dan jika kita terkena prnk yang itu, hadaplah sendiri, tak ada ketawa-ketawa, malah menangislah sampai kecewa.

Hidup ini boleh sahaja jadi ceria dengan gurau, senda, us1k. Namun bab merancang dengan teliti untuk kenakan orang, elakkan sahajalah. Boleh jadi setitik rasa kec3wa orang yang jadi mngsa memakbulkan doanya untuk kita pula menerima musibah yang tidak terfikir di kepala.

Ramai terkesan dgn perkongsian ini, apa reaksi warganet

Erni Dina, Tak dapat nak bayangkan keadaan pengantin dan keluarga masa tu. Alhamdulillah syukur semuanya dah selamat. Setuju dengan nasihat tu. Kadang kita manusia ni lupa. Terima kasih atas ingatan. Cuma dari aspek keselamatan duit yang banyak better buat dalam bentuk bnker’s cheqve. Lagi selamat. Ni yang saya selalu pesan kat customer masa kerja di bank dulu.

Ruqayyah Muhd, Ada saudara saya, bawa barang hantaran yang sudah siap digubah. Ada dinar emas sebagai mas kahwin digubah indah di atas pahar. Di letakkan di ruang tamu rumah sewanya bersama kawan-kawan. Esok pagi nak pergi majlis baru perasan, dinar emas dah tiada di atas pahar. Housemate dah bawa lari dinar emas bernilai 10k. Nanar juga tuan badan. Majlis nak jalan.

Anis Rahiman, Tertanya2 apa khabar sepupu dia lepas tu ye? Ye lah xkan xjumpa masa raya ke apa.. pastu x report polis ke.. pastu mak bapak sepupu dia tu ape reaksi bila anak diorg mencri? Hish byk persoalan nie. Asrul Husni, Bergurau ada tempat tetapi hangan di mainkan senda seloka seperti ini. Mungkin sekadar mahu lihat reaksi kawan dan saudara. Nasib sebulan dua kemudian tidak keluar berita sepupu jadi kambing golek oleh pasngan pengantin. Insaf juga pakcik tua yang membaca ini. Alhamdulillah juga mereka selamat diijab kabulkan walau majlis tertangguh seketika.

Afil Jefri, Bila baca dari awal sampai habis, rahang saya macam terjatuh seinci dari kedudukan asal. Kadang-kadang, orang yang paling kita percaya pun boleh melakukan perkara yang paling kita tak sangka dia akan buat. Yus Mohd, Tauladan yg baik. Syukur pengantin insaf. Syukur akhirnya majlis beliau berjaya juga. Nasihat saya, jgn percaya pada org lain berkaitan duit. Kalau hantaran, buat sahaja dalam bentuk cek atau transfer akaun. Masa nikah, log in online utk bukti yg kukuh.

Ekin Rae, Betul. Apa yg kita buat, baik atau buruk. Akan balik pada kita semula. Cuma bab duit hantaran ka, mas kawin ka. Sebaiknya beri ibu/bapa atau ahli keluarga (selain sepupu sepapat) yg pegang. Manusia, nampak duit mmg gelap mata. Noor Hafizah, 10thn lepas… Sebelum kawin saya dok fikir mcm ni. Sebab hati org kita tak tau.. Last last ckp ngan husband. Suh bank in je.. Lepas tu frame kan aje bank in slip tu. Dulu kan besar manual slip bank in tu.. Ala ala banker cheque.

Emma Kamal, Pengalaman dan pengajaran. Mana yang lain ambil iktibar. Berkaitan dengan duit macam-macam boleh jadi. Pernah juga terjadi kisah cerita ibu bapa teruskan pernikahan dengan alasan bawa kemudian tapi sampai sekarang tiada bayang. Manusia suka berjanji manis sebab lidah tidak bertulang.

Adam Geena, tetanya juga kenapa masa tu bapa pengantin tak teruskan acara nikah je dulu duit hantaran tu kemudian. Benda wajib akad saksi wali mas kahwin je kan. Kesian pengantin terpaksa tangguh dulu. Apa pula kata dan pendapat anda. Jangan lupa kongsikan di ruangan komen

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Media Malaysia

Sumber :  https://erakini.bbn.my/

Be the first to comment on "“Tvhan Uji Peng4ntin Ni Sek3lip Mata Terg4mam Bila Bapa Pengantin Perempuan Berdiri Terus T4ngguhkan M4jlis Nik4h” Gara-gara T0k K4di Nak Teng0k Dvit H4ntaran."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*